FOTO: Mediafax/Tudor Cristi
Evoluţia preţului unui litru de combustibil în România depinde de trei mari factori: cursul de schimb al leului faţă de dolarul american, nivelul taxelor şi accizelor şi cotaţiile internaţionale, a explicat Titov Buzescu, vicepreşedinte Rompetrol, într-o emisiune difuzată de televiziunea publică.
"Întâmplarea face... nefericită, pentru că aceste trei elemente împreună acţionând se pot atenua, anula sau însuma, în ultimele trei săptămâni toate s-au însumat în sensul negativ: a avut loc o devalorizare a leului, o creştere a cotaţiei internaţionale şi o creştere a accizelor, cu dublu efect - creştere în valoare absolută în euro plus creşterea ratei de schimb", a explicat el joi seară, cu câteva ore înainte ca Rompetrol să majoreze preţul sortimentelor de benzină cu şase bani şi al celor de motorină cu şapte bani pe litru.
La pompele Rompetrol un litru de benzină Efix 95 costa, în medie, începând de vineri dimineaţă, 5,59 lei/litru, în creştere cu şase bani. Compania a scumpit şi sortimentul Alto 101, care are acum un preţ de 6,24 lei pe litru. În cazul motorinei scumpirea a fost de şapte bani, un litru de Efix Diesel fiind vândut cu 5,82 de lei iar un litru din sortimentul Alto 55 cu 6,13 lei pe litru. Pe site-ul oficial se precizează că acestea sunt preţurile medii, care pot varia cu până la 5%, în plus sau în minus, la benzinăriile de la nivel naţional.
Buzescu a ţinut să sublinieze şi impactul foarte mic al adaosului comercial al companiei asupra preţului final, la pompă. După cum a declarat el, la un preţ de 5,78 lei pe litrul de motorină, 1,12 lei reprezintă TVA, 1,37 lei este acciza şi 2,83 lei reprezintă cotaţia internaţională. În final, adaosul comercial al Rompetrol este, în acest caz, de 0,47 lei pe litru.
Cu cât ar putea vinde "o forţă divină" un litru de benzină în România
"Deci dacă o forţă divină, pentru că cotaţia internaţională este în Mediterana, nu în Calea Victoriei, ar aduce acel produs fără ca Rompetrol să existe, la costuri zero, preţul la care s-ar aştepta românii, date fiind nivelul taxelor şi impozitelor şi cotaţia internaţională din Mediterana, ar fi de 5,31 lei pe litru", a declarat vicepreşedintele Rompetrol.
Ca pondere în preţul total, cei 47 de bani reprezintă 8,13%. În 2010 grupul Rompetrol a avut pierderi totale de 178 de milioane de dolari.
Oficialul companiei care face parte din grupul KazMunaiGaz, din Kazahstan, a precizat, în ceea ce priveşte creşterea flexibilităţii acestei marje comerciale că Rompetrol a depus eforturi susţinute în ultimii ani pentru a reduce costurile de operare, doar în ultimii doi ani acestea fiind reduse cu circa 200 de milioane de dolari. "Întâmplarea nefericită" face însă ca aceste reduceri, care s-ar fi putut traduce în scăderea adaosului comercial, să fie anulate, parţia, de creşterea costurilor utilităţilor şi a costurilor de finanţare.
Indicele Platts a crescut cu 7% iar preţul produselor Rompetrol doar cu 3%
Întrebaţi de gândul de ce au majorat preţul combustibililor vineri, reprezentanţii Rompetrol ne-au declarat că acest lucru s-a datorat "în principal majorării cotaţiilor internaţionale şi a cursului valutar".
"De exemplu, de la începutul anului şi până acum, preţul benzinei Efix a crescut cu 3%, în timp ce, în aceeaşi perioadă, evoluţia cumulată a cotaţiei benzinei Euro 5 (Platts) şi a cursului de schimb RON/USD arată o majorare de 7%. Situaţia este similară şi în cazul motorinei Efix comercializate de Rompetrol Downstream", au precizat ei.
Compania a ţinut să sublinieze că "în stabilirea preţului final al carburanţilor se iau în calcul o multitudine de indicatori variabili, de la costurile cu materiile prime necesare (ţiţei şi alte materii prime), şi până la cele de distribuţie, la acestea adăugându-se accizele şi taxele stabilite de Guvernul României", cu precizarea că "nu trebuie neglijată influenţa semnificativă a unor factori economici externi, independenţi de activitatea companiei".
Factorii care influenţează preţul la combustibili, după cum explică Rompetrol:
• T.V.A.;
• Acciza;
• Costuri logistice (distribuţie primară şi secundară - salarii, întreţinere, amortizări - rovignetă, anvelope de iarnă, etc.);
• Costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);
• Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);
• Costuri financiare (dobânzi - credite, investiţii, curs valutar, etc.);
• Adaos comercial.
• Acciza;
• Costuri logistice (distribuţie primară şi secundară - salarii, întreţinere, amortizări - rovignetă, anvelope de iarnă, etc.);
• Costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);
• Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);
• Costuri financiare (dobânzi - credite, investiţii, curs valutar, etc.);
• Adaos comercial.
În cazul Rompetrol Downstream nivelul total al sumelor virate către bugetul de stat (taxe, accize, TVA) reprezintă 47% din preţul final al benzinei şi de 42% din cel al motorinei. În acelaşi timp, cuantumul accizei din preţul final al carburanţilor este 28% pentru benzină şi de 23% pentru motorină, au precizat pentru gândul reprezentanţii companiei.
O săptămână "aprinsă" pe piaţa carburanţilor
Săptămâna aceasta a fost una agitată pe piaţa combustibililor. Marţi, Consiliul Concurenţei a anunţat că a amendat cu suma record de 205 milioane de euro şase jucători de pe piaţa de profil pentru că ar fi dat dovadă de practici neconcurenţiale, înţelegându-se să scoată aproape simultan de pe piaţă un anumit sortiment de benzină.
Joi, Petrom, liderul pieţei carburanţilor din România şi cea mai mare companie din economia locală a scumpit toate sortimentele vândute la pompă, pentru va vineri să se alăture scumpirii şi Rompetrol, Lukoil şi Mol.
Constantin Tampiza, fost director general al Lukoil România şi actualul reprezentant local al lui Vagit Alekperov, preşedintele grupului petrolier cu sediul la Moscova, a declarat pentru gândul , cu puţin timp înaintea anunţului oficial privind amenda Consiliului Concurenţei, că este conştient că "lumea suferă şi că există o presiune mare privind situaţia preţurilor la combustibili, mediatică sau din partea poporului, care ulterior ajunge la politic, dar asta este situaţia când eşti pe o piaţă în criză". Oficialul Lukoil s-a întrebat apoi, retoric, de unde credem că va fi plătită amenda aplicată companiilor petroliere.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat marţi, după ce a anunţat amenda recordă dată celor şase companii de pe piaţa petrolului, că rezultatele celeilalte anchete pe piaţa carburanţilor, care priveşte o eventuală înţelegere între companiile de profil privind preţurile practicate vor fi prezentate până la finalul acestui an.
sursa:gandul.info
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu